Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/444
Title: Contrabando de libros prohibidos en la Nueva España (1650-1700): el caso de Melchor Pérez de Soto
metadata.dc.creator: Alejandra Isabel Ledezma Peralta
Keywords: CIENCIAS SOCIALES
HISTORIA
Issue Date: Jun-2011
metadata.dc.degree.department: Facultad de Filosofía
metadata.dc.degree.name: Maestría en Estudios Históricos
Description: El tema central de esta tesis es la difusión de las ideas trasmitidas a través de la lectura, y cómo estas fueron interpretadas y procesadas por un grupo social determinado en la Nueva España de mediados del siglo XVII. Concretamente se analizó el caso de Melchor Pérez de Soto, Maestro Mayor de la Catedral de la Ciudad de México, detenido y procesado por la Inquisición en 1655 por practicar la astrología judiciaria y poseer libros prohibidos sobre dicho tema. En el transcurso de la investigación se recurrió al análisis de dos fuentes primarias: El inventario de los libros y, el documento del proceso que la Inquisición realizo a Pérez de Soto. La hipótesis se enfocó hacia el interés que despertó la lectura de los libros prohibidos en un grupo social novohispano, propiciando una mayor circulación comercial, que a su vez, involucró la difusión oral y escrita, lo que provocó transgresiones a las normas establecidas por una clase dominante. En primer término fue necesario conocer los factores que intervinieron en la circulación del libro, así como de las licencias y las reglamentaciones de embarque y desembarque. En segundo término se indagó en las prohibiciones que se tenían en contra de algunos libros, pero sobre todo se observó las diversas formas de introducir a la Nueva España estos materiales impresos. Por último, se analizó la importancia de la lectura en la sociedad novohispana. En la investigación se pudo concluir que entre la norma, en este caso la reglamentación y la trasgresión, oscilaron todos los grupos sociales involucrados en el proceso del libro, aunque es cierto que en un grado de participación distinto en la elaboración de la primera o en el fomento o represión de la segunda.
The central subject of this thesis is the dissemination of ideas transmitted through reading and how these were interpreted and processed by a specific social group in New Spain during the middle of the 17th Century. Concretely, it analyzes the case of Melchor Perez de Soto, Master Builder of the Cathedral of Mexico City, who was detained and tried by the Inquisition in 1655 for practicing judicial astrology and possessing books on the subject which were prohibited. During the research, two primary sources were analyzed: an inventory of the books and the document of the Inquisition¿s trial of Perez de Soto. The hypothesis was focused on the interest arising from the reading of the forbidden books among a social group in New Spain, resulting in a greater commercial circulation of the books which led to both oral and written dissemination, thus transgressing the laws established by the dominant social class. It was first necessary to find the factors involved in the book¿s circulation, as well as the shipping licenses and regulations. Secondly, the prohibitions against certain books were investigated. Above all, the different ways in which these printed materials were introduced into New Spain were observed. Finally, the importance of reading in the society of New Spain was analyzed. The research concludes that all social groups involved in the book¿s process oscillated between the laws, in this case legislation and transgression, although it is true that they were to be found in different degrees of participation regarding the creation of the legislation and the promotion or repression of transgressions.
URI: http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/444
Other Identifiers: Contraband of books
Contrabando de libros
Lectura
Libros prohibidos
Prohibited books
Reading
Appears in Collections:Maestría en Estudios Históricos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RI003557.pdf8.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.