El presente trabajo analiza la relación entre la resolución de adivinanzas y la comprensión lectora. Interesa dar a conocer las estrategias y/o modos de resolución que los participantes despliegan tanto en la lectura como en las adivinanzas. Para este estudio se trabajó con 18 alumnos (9 niños y 9 niñas) pertenecientes a 2do de primaria de una escuela privada de la ciudad de Querétaro, México. Por medio de entrevistas individuales se les presentaron dos instrumentos a los participantes. Uno de los instrumentos, de elaboración propia, consistió en 6 adivinanzas (3 metafóricas y 3 descriptivas). Para explorar la comprensión lectora; el segundo instrumento constó de dos textos provenientes del EXCALE, enfocados en evaluar la capacidad de los alumnos para integrar información explícita con información propia para llegar a una conclusión por medio del proceso inferencial. Los resultados indican que, en este momento del desarrollo lector, los participantes: a) son capaces de brincar de un dominio cognoscitivo a otro utilizando esquemas previos, lo que resulta en una clasificación de 6 estrategias generadas. Se registra también como los participantes a veces pueden hacer el salto de dominio cognoscitivo y otras veces se remiten a referentes más concretos., b) existe una relación entre la posibilidad de resolver adivinanzas y la comprensión lectora, c) con las adivinanzas, los niños tienden a recurrir más a significados referenciales en lugar de significados cuya carga semántica sea abstracta o ambigua; los resultados referenciales funcionan como un puente entre los significados literales y no literales.
The present dissertation is aimed at obtaining information respecting how children perform in reading comprehension and riddles tasks when both use inferences as a common background process. It is also interested in providing an insight into the strategies and/or resolution modes that participants show in both tasks. 18 second-grade students (9 boys and 9 girls) enrolled in a private school in the city of Queretaro Mexico participated in this study. Using semi structured interviews, each participant was shown 2 tasks; one for reading comprehension and one for riddle resolution. The riddle task was made by this paper¿s author, consisting of 6 riddles (3 descriptive and 3 metaphorical) To asses reading comprehension, the second instrument consisted of two texts taken from EXCALE, aimed at evaluating the student¿s ability to integrate textual information with personal information to provide a complete conclusion by establishing an inferential process. Results show that, a) at this moment in their literacy development, children are able to jump from one cognitive domain to another recurring continuously to previous schemas, developing strategies that were classified into 6 kinds. However, the long road into conquering polysemy, comprehension and non-literal production is starting, reason why b) sometimes participants are able to make jumps into other cognitive domains (and thus, entering non-literal language) and other times their answers will refer to more concrete concepts. It is also registered c) how relying solely on previous experience can result in a wrong conclusion, which is why depending only on this valuable resource is not enough to generate a complete, integrated answer. Regarding riddle solving, children tend lean more towards referential meanings and not meanings whose semantics are abstract or ambiguous; referential meanings work as a bridge between literal and non-literal meanings allowing the subject to jump into different cognitive domains