Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/1425
Title: La enseñanza aprendizaje del derecho, derechos humanos y constructivismo jurídico
metadata.dc.creator: ELIZABETH MENDOZA MORALES
Keywords: CIENCIAS SOCIALES;CIENCIAS JURÍDICAS Y DERECHO
metadata.dc.date: 11-Feb-2019
Description: Este trabajo de investigación aborda el tema de la educación jurídica desde la acepción de la enseñanza y el aprendizaje del derecho en el ámbito de la educación superior a partir del siglo XXI en México, con base al cambio de paradigma constitucional con motivo de la Reforma Constitucional en materia de Derechos Humanos, y de esta manera, determina al constructivismo aplicado al ámbito jurídico como un modelo educativo y pedagógico que responde a las actuales necesidades y a los nuevos esquemas de comprensión en la enseñanza y el aprendizaje del derecho en el marco de la educación superior. Para ello, se parte de la postura epistemológica constructivista con un enfoque cualitativo. Los métodos empleados en esta investigación son: histórico, análisis, síntesis, deducción, sistémico-estructural, abstracción, concreción, comparación y sociológico-jurídico. Igualmente, se utilizaron técnicas de investigación como el análisis y la revisión bibliográfica de diversos textos, a saber: libros, artículos científicos, teorías, doctrina, entre otros.
This investigation work addresses legal education themes from the acceptance of teaching and learning about law from university education side from the century XXI in Mexico, based on the change of constitutional paradigm on the occasion of the Constitutional Reform on Human Rights and on this way, is determinate the constructivism applied for the legal field as model of education and pedagogy according with the actual requirements and the new compression maps during teaching and learning about law during university education. To do this, we start from the constructivist epistemological position with a qualitative approach. The methods used in this investigation are: historical, analysis, synthesis, deduction, systemic-structural, abstraction, concretion, comparison and sociological-legal. Likewise, are used techniques for investigation as analysis and the bibliographical revision of diverse texts, books, scientific articles, theories, doctrines and others.
URI: http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/1425
Other Identifiers: Enseñanza aprendizaje del derecho
Derechos humanos
Constructivismo jurídico
Teaching learning law
Human rights
Legal constructivism
Appears in Collections:Tesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DE-0007-Elizabeth Mendoza Morales.pdf1.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.